Powered By Blogger

pátek 9. července 2010

Vsedni cinnosti po africku




Ahoj, tak jsem zase tu. Rano, kdyz jsem vstavala, tak jsem se modlila, aby sel proud a aby nebyl jiny problem, kvuli kteremu by nesel internet. Nastesti jsem on-line, jenom proste nebudou fotky, protoze tu maji nejaky prisny antivirus a ja mam asi neco na flasce i ve fotaku (prinesla jsem si to z pc v SHIFOGA). Zkusim sem dat fotky, az budu v Kinando (budu muset matatu 10 minut do Ukunda, ale kvuli blogu a emailum to rozhodne dam - myslim, ze nas bude vic, co bude chtit na internet). Stehuju se tam dneska odpoledne, jsem zvedava, jak si mi cerni kamaradi poradi s mou obrovitanskou krosnou :o) az se budeme cpat do matatu (mistni mikrobusova doprava).

Rozdala jsem uz taky vsechny dary. Koralky jsem venovala mistni komunite v Jeza village, kde bydlim. Zensky se o ne skoro popraly. Nektere z nich uz maji hotove naramky a nahrdelniky. Vecicky pro deti jsem venovala do souteze pro skoly, kterou bude na podzim delat SHIFOGA. Omalovanky a jedny pastelky jsem dala memu 3.5 letemu obdivovateli Shafimu. Par pexes a bonbony jsem venovala i Alici a Salimovi st., protoze jsou ucitele a vyuziji to ve skole pro motivaci svych zacku. Vsem vam jeste jednou diky, ze jste mi tyhle veci venovali!

Rozhodla jsem se, ze vam tu popisu, jak vypada takovy muj bezny den tady. Asi zacnu od vecera, kdy prijdu domu. Takze predevsim je dulezite si poradne vydrbat ruce a nohy, po letech tu zas pouzivam kartacek na ruce, protoze se tu prasi, je tu vlhko, obcas se rejpnete v zemi nebo tak, takze mate ruce furt upatlany. Po tom, co se vydrbu na sebe zase napatlam pro zmenu repelent, takze jsem zase upatlana. Ale holt je to potreba, aby me tu nic nepostipalo. Musim rict, ze repelenty s 50 % obsahem DEET funguji! Cely vecer si povidame o vsem moznem nebo koukame na televizi. 90 % domacnosti tu ma tv, prestoze nemaji elektrinu. Vyuzivaji solarni energii. Takze no sun - no fun. Coz se ted v zime, ktera tu ted panuje, obcas stava, kdyz prsi, treba jako zrovna dneska. Vecerime nekdy kolem sedme, osme a kolem devate uz chodime spat.

Jidlo, tak to je specialni kapitola. Moc mi tu chutna, jenom mi trosku chybi zivocisne tuky. Kdyz uz bylo maso, tak asi tri malickate kousky a jeste s kosti, nebo asi tak 3 cm ryby. Proste na to nejsou penize. Takze moje strava se sklada z lustenin (ktery tu zcela zahadne nenadymaji), ugali tj. husta kase z kukuricne mouky, a ryze se vsim moznym. Napriklad s rajcaty, s bramborama, s fazolema, se zelim ci jinou mistni zeleninou. A 2x jsem tu mela spagety, jen s olejem a s rajcaty. Ale vsechno mi chutna, dokonce je to i trosku koreneny a slany to je taky. Vetsinou se ji lzici, vidlicku doma nemame... Kdybyste videli, jak jedli spagety rukama! To ja nezvladam, tak jsem vytahla svou cestovni vidlicku :o) Ugali se ji zasadne rukama, jenomze pokud je to s nejakou tekutou prilohou, tak s tim mam problem a beru si jako jedina lzici. A samozrejme, pokud se chystam jist rukama, pouzivat dezinfekci na ruce, abych nespapala nejaky breberky.

Co se koupelny a zachodu tyce, tak take a shower znamena zalezt si do komurky na dvorku s kyblem vody a malou nadobkou. Tou se polejete, namydlite se a pak se polevate do te doby, nez mydlo smyjete. Ja (respektive maminka, ktera mi vnutila zinku) jsem na to vyzrala, protoze s zinkou je moje myti efektivnejsi. Nespotrebuju tolik vody a smyti mydla je efektivnejsi. Zachod je dalsi komurka (pozor, jen 60 % domacnosti ma vlastni zachod), kde je dira v zemi (turecky zachod - moje host family ma keramicky), vykonate, co potrebujete a splachnete kyblem s destovou vodou. Ta se tu vehementne chyta do vsech moznych kyblu a kybliku, prave na splachovani, prani pradla atp. Na zachode i ve sprse samozrejme pobyvate se vsemi moznymi zviratky jako jsou mravenci, pavouci, mouchy, kolem sebe slysite slepice a lidi. Ale tady mi to nejak nevadi, prijde mi to uplne v pohode. Jiny kraj, jiny mrav. Doma bych se z pavouka v koupelne zblaznila :o)

Vcera jsem se tu poprve rozbrecela, protoze jsem si balila krosnu a prisla Alice, moje host mother a dala mi darky pro mamu, tatu i pro me. Vubec mi rikala samy prijemny veci a nakonec god bless you, coz me teda uplne dojalo. Dneska budeme mit svatecni obed, berou si kvuli rozlouceni se mnou odpoledne v praci volno, tak jsem zvedava, co budeme jist :o)

Mejte se vsichni pekne, asi se ozvu za dyl, az se aklimatizuju v Kinando!

1 komentář:

  1. Ahojky Jani,
    vsechno to tu sleduju a zni to opravdu strasne krasne. Peclive vse zaznamenavej, abys mi pak mohla poradit, az vyrazim ja :-) Preju bezproblemovy zbytek pobytu... papa Terri

    OdpovědětVymazat